Søvnpolitik

Barnet bruger kroppen og sindet aktivt det meste af dagen i institutionen, til at udforske omverdenen og sig selv i denne. Derfor er søvn eller hvile for børnene i institutionen vigtig. Under søvnen samler barnet nye kræfter, og bearbejder samtidig de mange oplevelser og indtryk, som det får i løbet af dagen. Det er også under søvnen, at barnet danner mest væksthormon, hvilket med andre ord betyder at barnet har brug for sin søvn for at vokse. Med baggrund i forskning om søvn, er det vores holdning at vi ikke vækker børn der sover. Vi registrerer ikke børns sovetider med undtagelse af når vi i perioder har et særligt samarbejde om børns søvnmønster.

Det er vores erfaring at det kan tage tid før børnene falder ind i en god søvnrytme, når de starter i institution. I forbindelse med opstart i institutionen må forældre derfor indstille sig på en periode, hvor barnet måske har svært ved at falde i søvn om aftenen eller vågner tidligt om morgenen. Hvis der er gået flere måneder og barnet stadig ikke er kommet ind i en god søvnrytme, må forældre og personale samarbejde om at hjælpe barnet på vej i et godt søvnmønster. Børns søvnbehov ændrer sig hele tiden i takt med barnets udvikling, og det betyder at personale og forældre løbende har brug for at drøfte det enkelte barns søvn.

I vuggestuen tager vi hensyn til det enkelte barns søvnbehov, som kan være meget forskelligt fra barn til barn. Barnet har brug for genkendelighed og tryghed i sovesituationen. Derfor følger vi det enkelte barns vaner, som f.eks. brug af sut, sovedyr eller nusseklud. De yngste børn sover i barnevogn og de lidt større børn sover i godkendt sele i krybbe. Barnevogne og krybber står i vores liggehal, hvor personalet enten har opsyn eller benytter babyalarmer og løbende tilser børnene. I denne liggehal skaber vi en tryg kontekst for børnene ved også at afspille afslapningsmusik og med dæmpet lys.

Københavns Kommunes anvisninger i forhold til børns søvnbehov:

Alder 0-1 måneder: 15-20 timers søvn per døgn

Barnet har endnu ikke udviklet et søvnmønster. De fleste har flere søvnperioder om dagen, og det kan være normalt med flere måltider om natten.

Alder 1-6 måneder: 14-15 timers søvn per døgn

Mellem 1 og 3 måneders alderen begynder døgnrytmen at blive etableret. Den sammenhængende søvn øges til 4-6 timer ad gangen med mere vågentid i dagtiden.

Alder 6-12 måneder: 14-15 timers søvn per døgn

Når barnet har etableret flere måltider med fast føde, kan man forvente, at det ikke behøver at få mad i løbet af natten. Middagslur 2-3 gange i løbet af dagen.

Alder 1-3 år: 12-14 timers søvn per døgn

Middagslur 1-2 gange per døgn. Behovet for søvn om dagen skal respekteres.

Alder 3-5 år: 10-12 timers søvn per døgn

En del børn behøver stadig en middagslur, men de fleste ophører med at sove om dagen i denne periode. Ophør med middagslur vil give et behov for længere nattesøvn.

Alder 6-12 år: 9-11 timers søvn per døgn

Sengetiden bliver gradvis senere.