Indkøring/opstart

På barnets første dag afholdes et opstartsmøde. På dette møde er der mulighed for at vi kan få de nødvendige oplysninger om jeres barn og jer som familie. På dette møde aftales ligeledes hvordan opstarten finder sted. Vi beskriver hvilke rammer vi har gode erfaringer med, og I beskriver hvilke muligheder I som forældre har.

Når et barn starter i institution er det en stor omvæltning i barnets liv. Det er meget forskelligt hvordan børn reagerer, og derfor aftaler forældre og personale et individuelt opstartsforløb. For at give barnet den bedst tænkelige start er det vigtigt at forældre og personale har et tæt samarbejde og er i løbende dialog om opstarten og forventningerne til hinanden.

De gode erfaringer vi har med opstart er hvis barnet kun er i institutionen få timer de første dage enten sammen med mor eller far, eller med en anden voksen som barnet kender godt.

Gennem den daglige dialog vil I høre om hvordan det går med opstarten, men det kan ske at I ikke føler jer grundig nok informeret, derfor tilbydes alle forældre en samtale 3 måneder efter barnet er startet. Til samtalen kan vi tale om hvordan I har oplevet opstarten og om hvordan jeres barn trives og udvikler sig. Ønskes 3 måneders samtalen før, er dette også en mulighed.